Gimnáziumunkról
5 éves középiskolai képzés: Tudjuk, hogy az intézményben ezen képzési szakasz beindításához és folyamatos működtetéséhez biztosítottak az infrastrukturális feltételek és a humánerőforrás (a pedagógusok nagy százaléka egyetemi végzettséggel rendelkezik és nyitott a szakmai tovább fejlődésre).
9. NyEK (nyelvi előkészítő): kiváló lehetőséget biztosít a diákok számára, hogy intenzíven fejlesszék nyelvi készségüket, mielőtt megkezdik rendes középiskolai tanulmányaikat.
A hagyományos (9-12. évf.) középiskolai szakaszban továbbra is elősegíti az intenzív nyelvtanulás folytatását, a kulturális ismeretek bővítését, kommunikációs ismeretek gyarapítását, nyelvvizsgára való felkészítést és a sikeres közép-, és felsőfokú érettségi megszerzését.
A tanulók nemzetiségi összetétele és az egységesen tanuló magyar, angol és spanyol és német nyelv tanulása révén a diákok” kitekintést” nyernek a multikulturális környezetre. Ez segít a diákoknak megérteni és tiszteletben tartani más kultúrákat és szokásokat. Ez növeli a kulturális érzékenységet és az empátiát.
Az angol nyelvtanulást nagymértékben támogatja az anyanyelvű tanár/asszisztens jelenléte. Előnye: Autentikus kiejtés: Az anyanyelvi személy természetes kiejtéssel és intonációval beszél, ami segít a diákoknak a helyes kiejtés tökéletesítésében és a hallás utáni értés fejlesztésében.
Kulturális ismeretek: Az anyanyelvi személy betekintést nyújt az angol nyelvterület kultúrájában, szokásaiban és mindennapi életébe, ami gazdagítja a nyelvtanulási élményt és segít a diákoknak jobban megérteni a nyelvi kontextust.
Természetes nyelvhasználat: Az anyanyelvű természetes módon használják a nyelvet, beleértve a kifejezéseket, szleng kifejezéseket és a mindennapi beszédet, ami segít a diákoknak a valós életben is használható nyelvtudás megszerzésében.
Motiváció és önbizalom: Az anyanyelvivel való tanulás növeli a diákok motivációját és önbizalmát, mivel közvetlen visszajelzést kapnak a nyelvhasználatról és látják a saját fejlődésüket.
9-12. évfolyamon az óratervi hálón keresztül mutatja be az intézmény az angol (mint első idegen nyelv) és német (mint második idegen nyelv) tanulásának óraszámi lehetőségét - sikeres tanulmányi szint elérésével biztosítva a nyelvvizsga és az érettségi megszerzését.
Pénzügyi és gazdasági modell: a középiskolai pénzügyi és vállalkozási ismeretek oktatása kulcsfontosságú a diákok jövőbeli sikeréhez.
Cél, hogy pénzügyileg tudatos felnőtté váljanak, akik képesek felelős pénzügyi döntéseket hozni magánéletben, támogassa a továbbtanulást, hogy helyt tudjanak állni a munka világába (sikeresen működtetni saját vállalkozást, cégeknél való sikeres elhelyezkedés…).
Hitéleti nevelés a gimnáziumban
Nevelési célkitűzésünk fontos területe a hitéleti nevelés. Célunk, hogy gyermekeink mélyebb megértést nyerjenek a keresztény hit alapelveiről, erkölcsi értékeiről és a Biblia tanításairól. Ez nemcsak a vallási ismeretek bővítésére szolgál, hanem a diákok személyes és erkölcsi fejlődését is támogatja.
Az új középiskola lehetőségei és előnyei:
- továbbra is a keresztyén értékek mentén nevelnénk diákjainkat, biztosítva ezzel a hit és erkölcs folyamatos meglétét,
- diákjaink az általános iskola után is folytathassák tanulmányaikat, ahol már biztonságos környezetben otthon érzik magukat,
- szüleik is biztonságban, stabil oktatási rendszerben tarthatják gyermekeiket 2,5 éves kortól 19 éves korig., a beiskolázás okozta szorongások, félelmek is megszűnhetnek
- keresztyén intézményünk óriási lehetőséget kap arra, hogy a gyermekek esetében nagyon hosszú időn keresztül, egységes szellemiségben, keresztény értékrend szerint tudunk nevelni és oktatni,
- tanáraink elkötelezettek a folyamatos szakmai fejlődés és megújulás mellett, hogy a legjobb tudásukat adhassák át,
- az új középiskola erős, támogató közösséget építeni, ahol mindenki megtalálhatja a helyét és kibontakoztathatja tehetségét,
- az új képzéstípus egyes új tantárgyainál is figyelembe vettük keresztyén értékrendünket, keresztyén etikánkat
- gimnáziumi képzésünkbe belépő új diákjainknál nem okoz gondot a közlekedés, parkolás, mert ők egyedül közlekedhetnek és intézményünk nagyon előnyös lokáción található a Keleti és Nyugati pályaudvar közelségében,
- fenntartható marad intézményünk, mely jelenleg részben kihasználatlan, de nem lezárható területekkel rendelkezik, fenntartási költségek nem növekednek, viszont az agglomerációs kiköltözések okozta létszámveszteség pótolható lesz egy hiánypótló, környéken és a református oktatási rendszerben sem meglévő képzési struktúrával.
A választott kerettanterv szerinti óraszámok 9/Ny és 9-12. évfolyamon
A helyi tantervben meg kell nevezni az alapjául szolgáló kerettanterveket.
Az intézmények számára a helyi tantervük készítéséhez a Nat 2020 Alapóraszámok tanulási területenként kétéves bontásban (II.2.1.1. táblázat) és A tanulók heti kötelező alapóraszáma és maximális óraszáma évfolyamonként (II.2.1.2. táblázat) az irányadó.
Az óratervi hálót a 110/2012. (VI. 4.) Korm. rendelet, II.2.1.3. táblázata alapján készítette el az intézmény.
A tantárgyi óraháló és a helyi tanterv elkészítésekor felhasználásra került az Oktatási Hivatal honlapján megtalálható:
- nyelvi előkészítő évfolyamok kerettantervei
- kerettanterv a gimnáziumok 9–12. évfolyama számára
- kerettantervek egyes iskolatípusra, pedagógiai szakaszra, tantárgyra, vagy sajátos köznevelési feladat teljesítéséhez
- A 11. és 12. évfolyamon legalább 4-4 tanórát a fakultáció sávban megadott érettségi tantárgy oktatására fordítunk. A tanuló a 11. évfolyamon a természettudomány tantárgyat tanulja, így legalább további 2 órát kell hetente egyéb érettségi tantárgyból felvennie.
- A hittan és erkölcstan a 2011. évi CXC. törvény 6. melléklete alapján heti 2 óra (9/Ny-9-12. évf.)
- 11. évfolyamon az ének-zene oktatásban beépítésre került az egyházi ének oktatása
- a szabadon választható órákban a *-gal jelöltek közül valamelyik választandó
A nyelvi előkészítő (9/Ny) osztály és az azt követő 9-12. évfolyamos képzés szorosan épül egymásra, egységes pedagógiai, módszertani és kerettantervi követelmény szintek alapján.
Nyelvi előkészítő évfolyam célja:
- az általános iskolát elvégzett, a gimnáziumba felvételizni szándékozó diákok számára olyan lehetőséget nyújtson, amely során a „9./Ny.” évben az angol nyelvet (heti 15 nyelvóra), egy második idegen nyelvet (heti 3 nyelvóra) magas óraszámban tanulhatják.
- a heti magas óraszám, amit több angol szakos tanár tart, kellő egyensúlyban tartalmazza a nyelvi, a kommunikációs és az ország ismereti képzést, így a diákok nemcsak az angol nyelvet, mint kommunikációs eszközt, hanem a nyelv mögött álló országokat, népeket és kultúrákat is megismerhetik, így cél a:
- nyelvtudás fejlesztése: azáltal, hogy a diákok intenzív nyelvi képzést kapnak, segít nekik magas szintű nyelvtudás elérésében, közép vagy felsőfokú nyelvvizsga megszerzésében
- kulturális ismeretek bővítése: a diákok nemcsak a nyelvet, hanem az adott nyelvhez kapcsolódó kultúrát is megismerik, ez szélesíti látókörüket és növeli a kulturális érzékenységüket
- kommunikációs készségek fejlesztése: a nyelvi képzés javítja a diákok kommunikációs készségeit, ami minden területen előnyt jelenthet, legyen szó tanulmányokról vagy későbbi munkáról,
- önbizalom növelése: a képzés során szerzett sikerélmények növelik a diákok önbizalmát, ami pozitív hatással lehet a tanulmányi eredményeikre és a személyes fejlődésükre is
- nemzetközi lehetőségek: a magas szintű nyelvtudás lehetővé teszi a diákok számára, hogy nemzetközi tanulmányi programokban vegyenek részt, vagy külföldön tanuljanak és szerezzenek munkatapasztalatokat.
- az angol nyelvet létszámtól függően csoportbontásban (a csoportbontás a tanulók nyelvi szintje szerint) történik, ahol az átjárást a csoportok között biztosítani kell
- a további évfolyamokon az angol nyelv óraszáma csökken, az érettségi és a nyelvvizsga ütemezése a tanulók tényleges tudás szintje és igényei szerint történik
- elvárás a nyelvi előkészítő osztály tanulóival szemben, hogy minimum egy középfokú nyelvvizsgával rendelkezzenek, azonban az intézmény arra törekszik, hogy amennyiben a tanuló/tanulók célul tűzik ki a felsőfokú nyelvvizsga megszerzését hozzásegítse őket.
- a nyelvi előkészítő évfolyam képzésében megjelenő további tantárgyak: magyar nyelv és irodalom, matematika, digitális kultúra, testnevelés, közösségi nevelés (osztályfőnöki óra).
- A 11. és 12. évfolyamon legalább 4-4 tanórát a fakultáció sávban megadott érettségi tantárgy oktatására fordítunk. A tanuló a 11. évfolyamon a természettudomány tantárgyat tanulja, így legalább további 2 órát kell hetente egyéb érettségi tantárgyból felvennie.
- A hittan és erkölcstan a 2011. évi CXC. törvény 6. melléklete alapján heti 2 óra (9/Ny-9-12. évf.)
- 11. évfolyamon az ének-zene oktatásban beépítésre került az egyházi ének oktatása
- a szabadon választható órákban a *-gal jelöltek közül valamelyik választandó
Speciális tartalmú tantárgyaink:
- Gazdasági és pénzügyi kultúra II. (9-10. évf.) - célja:
- az általános műveltség szintjén megjelenő gazdálkodási és pénzügyi ismereteket és a kapcsolódó sajátos kompetenciákat fejlessze, ezek segítségével járuljon hozzá a tanulók személyiségének fejlődéséhez és aktív, tudatos, felkészült állampolgárrá válásukhoz,
- a gazdaság és pénz világának ismerete nélkülözhetetlen a tanulók sikeres társadalmi, gazdasági szerepvállalásához, felnőtt életük eredményességét biztosító gazdasági jellegű döntések meghozatalához, a változó környezethez való alkalmazkodási készségük formálásához, korunk súlyos problémáira választ kereső felelős magatartásukhoz.
- Közgazdasági és pénzügyi alapismeretek (11-12. évf.) - célja:
- a tantárgy oktatásának eredményeképpen a diákok megértsék a társadalom működését átszövő gazdasági folyamatokat, azok hatásait akár saját életükre is kivetítve,
- megtanulják kezelni azokat a gazdasági, pénzügyi helyzeteket, amelyek befolyásolják életüket, megértik a kockázatok kezelésének fontosságát, képet kapnak a portfolió helyes kialakításának módszeréről, s mindezek által hatékonyabban tudnak eligazodni a tömegében érkező pénzügyi ajánlatok között,
- a tantárgynak fontos szerepe van abban, hogy a diákok tudatos fogyasztókká váljanak, képesek legyenek döntéseik előtti mérlegelésre, ismerjék fel a döntéseikkel járó kockázatokat,
- további cél, hogy kialakuljon a diákokban a pozitív nyitottság a gazdasági folyamatok megismerése felé, értsék felelősségüket későbbi munkájukban is,
- nagyon fontos a képzésen keresztül a pénzügyi etikus szemlélet kialakítása.